Sinds schooljaar 2022-2023 ben ik aan de slag voor het VMBO, MBO van Aeres in Leeuwarden en voor de opleiding Life sciences om tot een strategie te komen waarmee deze opleidingen nog meer en beter op de kaart worden gezet bij de potentiële doelgroepen en de beïnvloeders (de ouders). Ik ga op zoek naar de eigen identiteit van de opleidingen en probeer dit te verwerken in de externe communicatie. Van belang is dat ik hier de eigen medewerkers in meeneem, in train, zodat zij na een jaar zelf de vervolg- en herhaalstappen kunnen uitvoeren. Duurzame inbedding is dus van belang.  De focus van de te ontwikkelen strategie ligt op het werven van nieuwe studenten, dus gericht op de externe communicatie. Maar…., let wel, externe communicatie werkt alleen goed als ook intern, achter de schermen, de organisatie op orde is.

Alleen zorgdragen voor Communicatie- & Marketingaanpak is dus te kort door de bocht. Met deze opdrachten raak je meteen de kern van de organisatie en zullen daar vast ook wat aanpassingen in gedaan moeten worden.

De eerste maand op locatie zit er op en wat opvalt is het enthousiasme bij de mensen, de trotsheid op hun school, de positieve energie die er heerst om met deze opleidingen het verschil te maken voor de nieuwe, jonge, groene generatie. Doordat ik vanuit mijn eigen bureau de opdrachten aanpak, mag ik kritisch zijn op waar ik wel en waar ik niet mijn energie op inzet. Ik kies daarbij altijd voor projecten waar energie zit, dan lukt het om een verschil te gaan maken. Anders blijft het trekken aan een dood paard en kost het teveel energie. #yinyang

Bij deze opdracht zit mijn drive in het aantrekken van jonge mensen die zich willen specialiseren in de groene sector. Deze mensen hebben we keihard nodig. Alle (klimaat)uitdagingen die er momenteel liggen, schreeuwen om kennis en om aanpakkers. Die aanpakkers zie ik nu al lopen op deze scholen en er kunnen nog veel meer bij! Vandaar… 🙂