Uitproberen…

Facts & Figueres, SMART, Lean. Natuurlijk wil je het liefst zeker weten of je actie succesvol wordt, maar blijf niet te lang in overleggen hangen. Durf na een gedegen voorbereiding te gaan! Voordat het momentum voorbij is.

Meer informatie >>

Focus…

Het liefst bereik je iedereen en zorg je dat iedereen verandert qua kennis, houding en/of gedrag. Dit is niet realistisch en veel te kostbaar. Dus: Op wie en waar focus jij je op?

Meer informatie >>

 

Impact realiseren…

Wat kun je naast je eigen organisatiedoelstellingen nog betekenen voor de wereld? Met vaak weinig extra energie kun je positieve impact realiseren voor de samenleving. Dat zorgt pas voor zinvolle meerwaarde!

Meer informatie >>

Strategie

‘De man doodde de vogel en met de vogel het lied en met het lied zichzelf’. Deze wijsheid komt uit een oude legende van de Pygmeeën. 

De strategie die ik uitzet is altijd gebaseerd op wijsheden uit de natuur. Bijvoorbeeld: Het leven op aarde groeit en bloeit omdat alles met alles verbonden is. Daarom zal ik nooit me enkel alleen op één item van de organisatie richten, ik kijk naar het grotere geheel en ga voor evenwicht en balans tussen onderdelen. Nog een voorbeeld:  Hoe groter de soortenrijkdom, des te sterker wordt het leven. Daarom is het zo belangrijk dat er mensen vanuit andere ‘pluimages’ met elkaar samenwerken. Er zijn nog veel meer parallellen met de natuur in mijn werk, hier vertel ik graag meer over.

Duurzaam

Duurzame organisaties hebben hun zaak op orde als er balans is tussen Profit, Planet en People. Een gezonde financiële basis is van belang voor het voortbestaan van de organisatie. Daarnaast is het voortbestaan van moeder aarde + het geluk, enthousiasme en motivatie van de eigen mensen (en bij commerciële bedrijven de klanten) van wezenlijk belang voor het voortbestaan en het gewenste resultaat.

Gedragsverandering

Voor de slagingskans van een transitie, organisatie-verandering, of ‘gewoon’ een project is een juiste mindset (welwillendheid) essentieel.
Maar hoe creëer je dat? Wat heb je daarvoor nodig en vooral: Hóe zorg je voor bewustwording en gedragsverandering? Dit geldt zowel voor in- als externe doelgroepen.

Daarvoor is een schwung, oftewel swoeng nodig; een andere draai aan de knoppen en zorgen voor een positieve energie en motivatie. Hiermee staat of valt het succes van een organisatie, project en/of casus. Middels aandacht voor de P van People, voelen mensen zich gezien en erkend. Juist daar zit momenteel het gat in onze maatschappij, de menselijke maat is (enigszins) zoekgeraakt. AANDACHT zorgt voor energie en enthousiasme. Kijk eens wat je met elkaar teweeg kunt brengen als de positieve energie weer terugkeert.

Mijn filosofie: ‘De crux van het slagen van een transitie zit in de verandering van mindset. Daar moet de oplossing gezocht worden in plaats van transities alleen te zien als technische uitdagingen’.

Swoeng in het veld

Brûsplak (Inspiratie)bijeenkomsten

Brûsplak (Inspiratie)bijeenkomsten

De voorbereiding voor de Landbouwagenda 2021 - 2025 van provinsje Fryslân is in volle gang en komt dit keer door een nieuwe, verfrissende aanpak tot stand. Een vertegenwoordiging van de totale Agro-food sector kan meedenken en mee-inspireren middels deelname aan een...

Lees meer
Jurering Wastebattle

Jurering Wastebattle

Leuk en attent! Gisterochtend had ik al een klein cadeautje in de bus vanwege mijn bijdrage als jurylid van de Wastebattle. Dit keer gaat de Burgemeester Harmsma school uit Gorredijk met deze verfrissende methodiek ad slag. Er wordt o.a. gewerkt met nudging en...

Lees meer
Jurering HBO-minor Storytelling

Jurering HBO-minor Storytelling

Voor NHL/Stenden mocht ik de studenten van de Minor Storytelling jureren. Ik ben onder de indruk van de creativiteit van een aantal studenten en mooi om te zien hoe makkelijk zij met de nieuwste online tools de mooiste presentaties weten te maken. Daarin lopen ze voor...

Lees meer

Marketing & Communicatie

Je hebt een uitdaging op communicatie- of marketinggebied. Je hebt een fantastisch product of dienst ontwikkeld, maar de urge to buy is er (nog) niet / het bewustzijn is er nog niet om anders te handelen (gedrag) / de bekendheid is er nog niet bij je doelgroep.

Het succesvol overbrengen van je boodschap
Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap overkomt en evenzo belangrijk; dat er iets mee gedaan wordt? Je kunt alles uit de kast trekken, zowel offline als online en toch nog constateer je dat het niet het gewenste effect heeft. Wat werkt dan wel? Door er een andere schwung aan te geven. Je boodschap is hetzelfde, maar je framed het anders of je zet andere, effectiever werkende middelen in waardoor je wèl succesvol bent.

Social impact en gedragsverandering
Het mooiste scenario is dat je social impact (positieve impact op de samenleving) realiseert. Dit is niet eenvoudig; alles wat je inzet aan communicatiemiddelen moet kloppen en synergetisch werken, dan pas merk je effect. Social impact realiseer je veel beter als je naast online en offline middelen, ervaring en beleving inzet. Pas door iets zelf te ervaren en te beleven valt het kwartje bij de doelgroep en verandert houding en gedrag. Daarnaast is AANDACHT de sleutel tot succes.

Blogs met een swoeng

Meer nieuws

Tip 3. Contactfrequentie

Tip 3. Contactfrequentie

Je wilt dat je doelgroep je boodschap leest, ziet, tot zich neemt en in actie komt. Dat is nogal wat, dat je vraagt... Hoe bereik je dat? Hier is niet één stelregel voor te noemen waardoor dit lukt, dit hangt af van tal van factoren. Denk voorafgaande aan een campagne...

Lees meer
Tip 2. Wat is je doel?

Tip 2. Wat is je doel?

Bedenk van te voren wat je precies met je boodschap wilt bereiken. Wil je alleen dat mensen luisteren en dat je ze kennis / informatie bijbrengt of wil je dat er een houding- of gedragsverandering optreedt? Bijvoorbeeld: enthousiast maken, accepteren of kopen. Een...

Lees meer
Tip 1. Hou het kort

Tip 1. Hou het kort

Zo valt je boodschap meer op en wordt 'ie überhaupt gelezen. Mensen zijn overprikkeld door alle info die vandaag de dag op hen afkomt. Helemaal in #Corona-tijd vindt bijna alle communicatie digitaal plaats, hoe zorg je er dan voor dat jouw boodschap gelezen wordt?...

Lees meer

Met impact

Social impact is de impact die jij hebt op je doelgroep, stakeholders en de gehele samenleving. Dit heeft alles te maken met MVO en SO, maar wat is Maatschappelijk Ondernemen (MVO) en wat is het verschil met Sociaal Ondernemen (SO)? Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat bedrijven verantwoordelijkheid (willen) dragen voor maatschappelijke problemen, ze proberen de problemen in ieder geval niet groter te maken. Sociaal ondernemers gaan een stap verder; ze streven ernaar een bijdrage te leveren aan het oplossen van deze problemen. Zij plaatsen de te realiseren maatschappelijke impact in de kern van hun bedrijfsstrategie en -activiteiten.

Betekeniseconomie
Tot voor kort zaten we nog tot over onze oren in de Kenniseconomie, nu zijn we met elkaar op weg in de Betekeniseconomie. De focus niet langer op zo veel mogelijk geld en winst liggen, maar op maatschappelijke meerwaarde (waaronder geluk). Dit past bij de behoefte aan meer zingeving en betekenis in het werk. Klanten kiezen steeds meer voor dat specifieke product of die dienst waar een goed verhaal achter zit. Dit geldt niet alleen voor de externe omgeving, maar ook intern. Voor de medewerkers is het van belang dat zij zich goed en gekend voelen bij hun werkgever, dat ze het gevoel hebben een zinvolle bijdrage te leveren. Het toegevoegde sociale aspect maakt het (concurrentie)verschil.

Social impact; spread the word!
Last but not least: spread the word! Laat de world maar weten waar jouw intrinsieke motivatie ligt en waar jij je mee bezig houdt. Communiceer vanuit je authentieke persoonlijkheid. Dit levert inspiratie voor anderen op en vast sympathie bij je stakeholders. Je maakt je identiteit op een compleet eigen manier extern duidelijk. Je werkt op een positieve manier aan je imago en daarmee onderscheidend in een concurrerende markt. Let op: het moet ECHT zijn en authentiek, anders wordt het al snel greenwashing. Swoeng helpt met identiteits- en imagovraagstukken. Ze helpt je met de realisatie; van plan tot uitvoering met als resultaat een gunstig rendement. Niet alleen financieel, maar juist ook in maatschappelijke baten. Die twee kunnen samen gaan, mits er een gefundeerd plan aan ten grondslag ligt en dit tot in detail goed wordt uitgevoerd.

Coaching

Coaching & Inspiratie
Steeds vaker komen ondernemers, ZZP-ers bij me met de vraag of ik hen wil helpen om hun bedrijf, vakmanschap in de schijnwerpers te zetten. Welke communicatiestrategie is nodig en welke middelen zet je in? Mijn onderscheidend vermogen ligt in het zoeken naar de mens achter de vraag. Ik probeer te achterhalen waar bij jou de vonk een vlammetje wordt. Wanneer ga jij stralen en krijg jij energie? Daar kun je je (natuurlijk) het beste op focussen, daar ligt immers de intrinsieke motivatie. Inmiddels heb ik een aantal mensen mogen begeleiden en hen geholpen met de opzet van de positionering die voor hen werkt.

Binnen het coachingstraject bied ik je inspiratie aan door vanuit een brede blik en ervaring op jouw vraagstuk in te reflecteren. Vanuit eeuwenoude wetten van de natuur reik ik nieuwe inzichten aan.

Sta jij open voor nieuwe inzichten die je verder helpen naar de weg waar jij het beste uit de verf komt en je het meest senang bij voelt? Stuur me gerust een bericht of bel me.

 

Wie & Why

De eigenaar van Communicatie-Marketing-Organisatiebureau met-Swoeng is Carla Boonstra. Ze heeft in haar professionele carrière ervaring opgedaan in tal van sectoren bij diverse bedrijven en organisaties, de meesten in de profit sector.  De profit en non-profit sector hebben heel verschillende werkwijzen. Met-swoeng voegt de krachtige slagvaardige en resultaatgerichte werkwijze van de profit sector toe aan de opdrachten die ze uitvoert voor de non profit sector. Daarbij wordt de sociale factor naar voren gehaald en op ingespeeld, de P van People is van prominent belang bij verandering van houding en gedrag. Deze menselijke waarde verdwijnt steeds meer uit de samenleving, terwijl juist daar het verschil mee te maken is.

Carla is sterk in het concretiseren van strategische communicatievraagstukken naar te behalen doelen. Ze neemt de opdrachtgever aan de hand in de ontwikkeling van een plan met daarin vermeld de acties, incl. uitvoering om de gestelde doelen te behalen. ‘Niet langer praten, maar vooral doen!’ Maar dan wel gefundeerd, op basis van facts en figures en de resultaten worden geëvalueerd.

Ze zorgt hierbij voor een speciale swoeng die net even een ander karakter aan het geheel geeft. Dit ontstaat door de scope te verbreden en buiten de kaders te denken. Daarnaast staat Swoeng voor activatie en versnelling.

Het is niet meer van deze tijd om je met je bedrijf of organisatie alleen te richten op winstmaximalisatie. Je creëert bestaansrecht door je open te stellen voor de wereld om je heen en daar een positieve geste aan toe te voegen. Dat noemen we ‘social impact’; de impact die jij toevoegt aan anderen, aan de samenleving. Deze mogelijkheid heeft ieder bedrijf en organisatie. De vragen zijn: ‘Wil je dit ook oprecht?’ (intrinsieke motivatie) en ‘Hoe doe je dat dan?’

Natuurlijk staat of valt je bestaansrecht met de financiële middelen die je hebt. Voor bedrijven is het essentieel dat de sales doorgaan, zodat de omzet gewaarborgd blijft. Wel zijn er altijd mogelijkheden om goed te doen voor de wereld om je heen. Daar word jij, de samenleving en je eigen medewerkers beter van. De geworpen boomerang komt terug bij je zelf, je doet goed, komt sympathiek over en je gunfactor wordt verhoogd.

Vind jezelf dat je al heel goed bezig bent? De vraag is: Communiceer je ook wat je dan zoal doet? Daarmee inspireer je anderen en komen er steeds meer kringen in het water waardoor stroming ontstaat. Spread the word, Swoeng helpt je graag verder.

Referenties

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Social Media

Dit bericht is alleen zichtbaar voor beheerders.
Probleem met het weergeven van Facebook berichten. Back-up cache in gebruik.
Klik om de fout te tonen
Fout: Error validating access token: The session has been invalidated because the user changed their password or Facebook has changed the session for security reasons. Type: OAuthException

3 months ago

Met-Swoeng
Afgelopen weekend kreeg ik nog een aantal foto's en filmpjes toegestuurd van het Conservation camp Batu Kapal in #Sumatra #Indonesia waar ik met mijn kinderen in juli vrijwilligerswerk heb gedaan. We hebben meegeholpen om het gebied voor de oerang oetans die daar nog leven zo goed mogelijk in tact te houden en waren naast het o.a. zoeken van zaden, bomen planten, afval in de jungle verwijderen, dagelijks druk met monitoring.Met de foto's en video's hebben we weer even de herinneringen aan deze fantastische reis opgehaald. Eén van de kinderen zei gisteravond: 'Ik denk er elke dag nog wel even aan'. 🙂 En van de stafleden met wie ik nog contact heb, kreeg ik nog wat mooie woorden toegestuurd: From Annabel: 'It was very interesting to hear your envolvement with farming back home and how you and the team are doing a similar cause and gathering people together to allow the farming industry to work with nature and how actually farmers can benefit from nature! You inspired us a lot! Heel fijn dat ik hen met de kennis die ik heb opgedaan bij Living Lab Fryslân in Provincie Fryslân wat verder heb kunnen helpen. Bij bepaalde zaken hebben we nog contact en help ik hen met communicatie-advies om tot een oplossing te komen en/of beter met de local farmers of community samen te werken. ... Bekijk meerZie minder
Bekijk op Facebook

3 months ago

Met-Swoeng
20 Jaar geleden werkten we samen aan nieuwe advertentieconcepten bij de Leeuwarder Courant Nu werken we wederom samen, elk vanuit ons eigen bedrijf. Van meer uitvoerende klussen en projecten ben ik de afgelopen jaren steeds meer doorgegroeid naar strategie- en innovatie opdrachten met een duurzaam karakter. Ik heb me gespecialiseerd in het traject van BEWUSTWORDING naar GEDRAGSVERANDERING en de aspecten die daar op sociaal en psychologisch vlak bij komen kijken. In mijn opdrachten zet ik de P's van Planet en People centraal. Vanzelfsprekend neem ik in het totaal de P van Profit ook mee binnen de nieuwe circulaire economie.Enfin, achter de schermen wordt er nog druk gewerkt aan de invulling van mijn twee nieuwe sites. Ik ben blij met de look & feel die Klaas Jetze Nieuwenhuis heeft neergezet. Nog steeds is de samenwerking top en... er wordt altijd gelachen - niet onbelangrijk. Binnenkort volgt meer nieuws.#duurzaam #circulairondernemen #circulaireeconomie #bewustwording #gedrag ... Bekijk meerZie minder
Bekijk op Facebook

5 months ago

Met-Swoeng
Wist je dat in de Provincie Fryslân maar liefst 40% vd agrarische landbouwgrond verpacht wordt? Dat is in totaal meer dan 40.000 ha (in totaal in Friesland: 225.000 ha landbouwgrond). Als daar meer natuurinclusieve voorwaarden in kunnen worden opgenomen dan kunnen we letterlijk en figuurlijk meters maken naar een meer duurzame vorm van landbouw.Met het thema Natuurinclusieve (ver)pacht zijn we dit jaar dan ook volop bezig vanuit Living Lab Fryslân de provinsje Fryslân en de fmf.frlIn de bijeenkomsten die eerder dit jaar zijn georganiseerd is al veel kennis met elkaar gedeeld, alle doelgroepen waren aanwezig zodat een 360 gr view ontstond, er werden waardevolle dialogen gevoerd. Waarbij natuurlijk niet iedereen het met elkaar eens was/wordt, maar er ontstond wel meer begrip voor elkaar. Verder is duidelijk geworden dat veel boeren wel willen, maar niet kunnen i.v.m. rendement en kennisoverdracht blijft belangrijk.Later dit jaar organiseren we nog één bijeenkomst waarin we o.a. een tool presenteren waarmee het voor verpachters makkelijker wordt om natuurinclusieve voorwaarden contractueel in te passen.De foto’s zijn van de veldbijeenkomst die ’s avonds 1 juni gehouden is in Eagum bij Jan Teade Kooistra.Samenwerkende partijen waren: LTO Noord Gemeente Leeuwarden Wetterskip Fryslân De organisatie die avond was i.s.m. collega Marijke van der Zwaag-Veenstra ... Bekijk meerZie minder
Bekijk op Facebook

We krijgen vragen binnen over onze 3e Brûsplakbijeenkomst. Let op: De herziene datum is 3 maart ipv morgen, het betreft een live bijeenkomst.
Het onderwerp: Compostering & Bokashi.
Opgeven kan via: http://ow.ly/ZIqO50HsyVT

Weten jullie al dat wij op 30 september ism de LandbouwAdviesPool een Kenniscarrousel organiseren?

6 deskundigen geven een workshop over hun vakgebied. Als boer kun jij je opgeven voor maximaal 3 thema's.

Meer info: https://www.livinglabfryslan.frl/kenniscaroussel-natuurinclusieve-landbouw-op-30-september/ en opgeven: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSebN9jPvvdeJ04zj2rHKlhJ5neQ6M-gU5Z144ZyUMsTLWxS9A/viewform

22/9 in @TheaterSneek: BOER DOET LEVEN! Een inspiratie-avond over de kansen en dilemma's van de landbouwtransitie.

Geïnteresseerd? Bekijk het filmpje van Welmoed van Deinum: http://ow.ly/YQ7P50FVYML
Meer info en via http://ow.ly/lgCm50FVYMM

@Theaorganiseert @TheaterSneek

TIP:
Begin met hekkelen bij een doodlopende watergang bij het doodlopende gedeelte. Slootdieren kunnen zo uitwijken. Kan deze richting uitwerken niet? Stop dan 10 m vr het einde. Wacht even, ga naar het einde en schoon vanaf daar.

Geef je op vr de demo! http://ow.ly/hUJv50FWV4B

Heb jij je al opgegeven voor as. weekend voor n vrijwilligers? Kijk op @NLDOET

Helpen in een boomgaard, bos, zorgboerderij, etc. Ideaal om eens buiten je eigen 'hokje' te kijken. ZINVOL werk en VERRIJKEND voor jezelf!

Ik ben dan bezig met een positiviteitsboost onder jongeren.

Load More...

Contact

Neem vandaag nog contact op als u ook wilt communiceren met impact, Carla: 06 8398 0000

Neem contact op