Uitproberen…

Facts & Figueres, SMART, Lean. Natuurlijk wil je het liefst zeker weten of je actie succesvol wordt, maar blijf niet te lang in overleggen hangen. Durf na een gedegen voorbereiding te gaan! Voordat het momentum voorbij is.

Meer informatie >>

Focus…

Het liefst bereik je iedereen en zorg je dat iedereen verandert qua kennis, houding en/of gedrag. Dit is niet realistisch en veel te kostbaar. Dus: op wie en waar focus jij je op?

Meer informatie >>

 

 

De handen uit de mouwen…

Paintballen, zeilen of een kookworkshop. De meeste teamactiviteiten zijn in het verleden al eens de revue gepasseerd. Tijd voor zinvol vrijwilligerswerk?

Meer informatie >>

Swoeng in het veld

Jurering Wastebattle

Jurering Wastebattle

Leuk en attent! Gisterochtend had ik al een klein cadeautje in de bus vanwege mijn bijdrage als jurylid van de Wastebattle. Dit keer gaat de Burgemeester Harmsma school uit Gorredijk met deze verfrissende methodiek ad slag. Er wordt o.a. gewerkt met nudging en...

Lees meer
Jurering HBO-minor Storytelling

Jurering HBO-minor Storytelling

Voor NHL/Stenden mocht ik de studenten van de Minor Storytelling jureren. Ik ben onder de indruk van de creativiteit van een aantal studenten en mooi om te zien hoe makkelijk zij met de nieuwste online tools de mooiste presentaties weten te maken. Daarin lopen ze voor...

Lees meer
Geslaagd webinar over Grond

Geslaagd webinar over Grond

11 November organiseerde Living Lab Fryslân i.s.m. FMF een webinar over Grond met de titel: Grond: hét instrument voor landbouw in balans met de natuur. Hoe kun je dit instrument inzetten om tot landbouw in balans met de natuur te komen? De primaire doelgroep bestond...

Lees meer

Marketing & Communicatie

Je hebt een uitdaging op communicatie- of marketinggebied. Je hebt een fantastisch product of dienst ontwikkeld, maar de urge to buy is er nog niet / het bewustzijn is er nog niet om anders te handelen / de acceptatie is er nog niet bij je doelgroep.

Het succesvol overbrengen van je boodschap
Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap overkomt en evenzo belangrijk; dat er iets mee gedaan wordt? Je kunt alles uit de kast trekken, zowel offline als online en toch nog constateer je dat het niet het gewenste effect heeft. Wat werkt dan wel? Door er een andere schwoeng aan te geven. Je boodschap is hetzelfde, maar je framed het anders of je zet andere, effectiever werkende middelen in waardoor je wèl succesvol bent.

Social impact
Ik maak me hard om social impact (impact op de samenleving) te realiseren. Dit is niet eenvoudig; alles wat je inzet aan communicatiemiddelen moet kloppen en synergetisch werken, dan pas merk je effect. Social impact realiseer je veel beter als je naast online en offline middelen, ervaring en beleving inzet. Pas door iets zelf te ervaren en te beleven valt het kwartje bij de doelgroep en verandert houding en gedrag.

Betekeniseconomie
Het bovengenoemde pas ik toe in de context van de Betekeniseconomie; het tijdperk waar we nu in zitten. Het gat in de maatschappij, is het nieuwe gat in de markt. Betekenisvol werken en leveren wordt het nieuwe concurrentievoordeel. Wie niet betekenisvol werkt voor zijn medewerkers, klanten en stakeholders verdwijnt van het speelveld. Wat je levert moet goed voor jezelf zijn, maar ook voor de ander en je omgeving. Ik geloof er heilig in dat dit de nieuwe norm in het bedrijfsleven wordt en hier zet ik mij graag voor in. Niet alleen door het maken van plannen, maar juist door het omzetten van plannen naar concrete acties. Deze andere swoeng zorgt voor creativiteit, snelheid, geeft energie en vooral effect.

Blogs met een swoeng

Meer nieuws

Wie heeft een plekje over voor een aantal perenbomen?

Wie heeft een plekje over voor een aantal perenbomen?

Meerbomen.nu heeft 150.000 perenbomen in de aanbieding, die als gevolg van het coronavirus niet verkocht zijn. De kweker geeft ze via dit initiatief een 2e kans. Hartstikke mooi! Maar al die duizenden bomen hebben natuurlijk wel een plekje nodig. Urgenda probeert voor...

Lees meer
Tip 3. Contactfrequentie

Tip 3. Contactfrequentie

Je wilt dat je doelgroep je boodschap leest, ziet, tot zich neemt en in actie komt. Dat is nogal wat, dat je vraagt... Hoe bereik je dat? Hier is niet één stelregel voor te noemen waardoor dit lukt, dit hangt af van tal van factoren. Denk voorafgaande aan een campagne...

Lees meer
Tip 2. Wat is je doel?

Tip 2. Wat is je doel?

Bedenk van te voren wat je precies met je boodschap wilt bereiken. Wil je alleen dat mensen luisteren en dat je ze kennis / informatie bijbrengt of wil je dat er een houding- of gedragsverandering optreedt? Bijvoorbeeld: enthousiast maken, accepteren of kopen. Een...

Lees meer

Organisatie

Heb je binnenkort een event, (marketing)actie of communicatiecampagne die je tot in de puntjes goed georganiseerd wilt hebben? Voeg een speciaal karakter toe voor meer verschil en zorg zo voor een nog beter eindresultaat. Dat is net even die andere schwoeng waarmee het succes staat of valt.

Vooraf stemmen we met elkaar de doelstelling en de doelgroep(en) af. Welk maatschappelijk element kunnen we nog toevoegen? Wat past bij jouw missie en visie? Zo rendeert het event niet alleen voor de eigen organisatie, maar heeft het ook een positief effect op de anderen de samenleving. Swoeng zorgt voor activatie en versnelling. Ook toe aan een andere swoeng voor meer resultaat?

Vrijblijvend een kop koffie/thee drinken kan altijd en levert je sowieso nieuwe inzichten op.

Social impact

Social impact is de impact die jij hebt op de samenleving. Dit heeft alles te maken met MVO en SO, maar wat is Maatschappelijk Ondernemen (MVO) en wat is het verschil met Sociaal Ondernemen (SO)? Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat bedrijven verantwoordelijkheid (willen) dragen voor maatschappelijke problemen, ze proberen de problemen in ieder geval niet groter te maken. Sociaal ondernemers gaan een stap verder; ze streven ernaar een bijdrage te leveren aan het oplossen van deze problemen. Zij plaatsen de te realiseren maatschappelijke impact in de kern van hun bedrijfsstrategie en -activiteiten.

Betekeniseconomie
Tot voor kort zaten we nog tot over onze oren in de Kenniseconomie, nu zijn we met elkaar op weg in een nieuw soort economie; namelijk de Betekeniseconomie. In de Betekeniseconomie zal de focus niet langer op zo veel mogelijk geld en winst liggen, maar op maatschappelijke meerwaarde (geluk). Dit past bij de behoefte aan meer zingeving en betekenis in het werk. Klanten kiezen steeds meer voor dat specifieke product of die dienst waar een goed verhaal achter zit. Dit geldt niet alleen voor de externe omgeving, maar ook intern. Voor de medewerkers is het van belang dat zij zich goed en gekend voelen bij hun werkgever, dat ze het gevoel hebben een zinvolle bijdrage te leveren.

Bedrijfsuitjes
Steeds meer bedrijven voeren een beleid dat vrijwilligerswerk onder werktijd stimuleert. Want dit draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en het vergroot de binding met de samenleving. Het vraagt mensen om op een andere manier naar vraagstukken te kijken en spreekt andere vaardigheden aan. Het geeft medewerkers energie om iets zinvols te kunnen bijdragen aan de maatschappij en levert en een onvergetelijke ervaring op die men SAMEN ondergaat. Nog een aangenaam bijkomend voordeel: Vanuit het perspectief van bedrijfsuitjes is de huidige WKR (werkkostenregeling) een zegen voor de samenleving. Maatschappelijke bedrijfsuitjes zijn namelijk vrijgesteld en vallen hierdoor buiten het WKR-budget!

Social impact; spread the word!
Last but not least: spread the word! Laat de world maar weten dat jij je als organisatie hiermee bezig houdt en wat je zoal doet. Dit levert inspiratie voor anderen op en vast sympathie bij je stakeholders. Je maakt je identiteit op een compleet eigen manier extern duidelijk. Je bent op een positieve manier aan je imago en daarmee werkt onderscheidend in een concurrerende markt. Let op: het moet ECHT zijn en authentiek, anders wordt het al snel greenwashing. Swoeng helpt met identiteits- en imagovraagstukken en zet daar SO voor in. Ze helpt je met de realisatie; van plan tot uitvoering met als resultaat een gunstig rendement. Niet alleen financieel, maar juist ook in maatschappelijke baten. Die twee kunnen samen gaan, mits er een gefundeerd plan aan ten grondslag ligt en dit tot in detail goed wordt uitgevoerd.

Teamevents

Een event met Swoeng staat voor beleving en vooral het opdoen van een onvergetelijke ervaring die je SAMEN opdoet. Door de koppeling met een sociaal maatschappelijk of natuurlijk doel wordt er een verbinding tot stand gebracht die voelbaar is in het hart. Met elkaar doe je zo een onvergetelijke ervaring op, dit zorgt voor een gedragen teamspirit. Plezier, Voldoening, Bezinning, Bewustwording en Aandacht voor elkaar staan voorop.

Geen teamevent is hetzelfde, dat is logisch. Altijd zijn de omstandigheden anders en de mensen maken zelf het event. Op basis van de Missie en Visie van het bedrijf of organisatie dat het event boekt en de specifieke wensen van de opdrachtgever maken dat het een event op maat wordt. Vanwege het karakter van de events past het heel goed om er een workshop Werkgeluk, Verbinding, Beter Communiceren of Teambuilding aan vast te koppelen.

Hieronder lees je een aantal voorbeelden van wat eerder uitgevoerd is. De mogelijkheden zijn legio, neem gerust vrijblijvend contact op met Carla.

Waarom een MVO-uitje?

Waarom een MVO-uitje?

Is je bedrijf op zoek naar een manier om haar maatschappelijke betrokkenheid te uiten? Dat kan op verschillende manieren, maar uitjes met maatschappelijke meerwaarde zijn de snelste, leukste en eenvoudigste vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Lees meer
In de natuur aan de slag

In de natuur aan de slag

Dagelijks achter de laptop zitten, vergaderingen, van 9.00-17.00 op kantoor zitten. Breek eens uit deze routine en ga voor één dag als collega’s in de gezonde buitenlucht aan de slag. Zinvol bezig zijn in één van de prachtige natuurgebieden die onze Noordelijke provincies rijk zijn.

Lees meer
Koken voor en met daklozen van Zienn

Koken voor en met daklozen van Zienn

As. donderdag 7 juni organiseert Swoeng een BIJZONDERE ONTMOETING tussen een aantal mensen van de gemeente Leeuwarden, Provinsje Fryslân, Merk Fryslân en nog een aantal kleinere bedrijven versus een aantal daklozen van Zienn.

Lees meer

Wie & Why

De eigenares van Communicatie-Marketing-Organisatiebureau met-Swoeng is Carla Boonstra. Ze heeft in haar professionele carrière ervaring opgedaan bij tal van bedrijven en organisaties, de meesten in de profit sector.  De profit en non-profit sector hebben heel verschillende werkwijzen. Met-swoeng voegt de krachtige slagvaardige en resultaatgerichte werkwijze van de profit sector toe aan de opdrachten die ze uitvoert voor de non profit sector.

Carla is sterk in het concretiseren van strategische communicatievraagstukken naar te behalen doelen. Ze neemt de opdrachtgever aan de hand in de ontwikkeling van een plan met daarin vermeld de acties, incl. uitvoering om de gestelde doelen te behalen. ‘Niet langer praten, maar vooral doen!’ Maar dan wel gefundeerd, op basis van facts en figures en de resultaten worden geëvalueerd.

Ze zorgt hierbij voor een speciale swoeng die net even een ander karakter aan het geheel geeft. Dit ontstaat door de scope te verbreden en buiten de kaders te denken. Daarnaast staat Swoeng voor activatie en versnelling.

Het is niet meer van deze tijd om je met je bedrijf of organisatie alleen te richten op winstmaximalisatie. Je creëert bestaansrecht door je open te stellen voor de wereld om je heen en daar een positieve geste aan toe te voegen. Dat noemen we ‘social impact’; de impact die jij toevoegt aan de samenleving. Deze mogelijkheid heeft ieder bedrijf en organisatie. De vragen zijn: ‘Wil je dit ook oprecht?’ (intrinsieke motivatie) en ‘Hoe doe je dat dan?’

Natuurlijk staat of valt je bestaansrecht met de financiële middelen die je hebt. Voor bedrijven is het essentieel dat de sales doorgaan, zodat de omzet gewaarborgd blijft. Wel zijn er altijd mogelijkheden om goed te doen voor de wereld om je heen. Daar word jij, de samenleving en je eigen medewerkers beter van. De geworpen boomerang komt terug bij je zelf, je doet goed, komt sympathiek over en je gunfactor wordt verhoogd.

Vind jezelf dat je al heel goed bezig bent? De vraag is: Communiceer je ook wat je dan zoal doet? Daarmee inspireer je anderen en komen er steeds meer kringen in het water waardoor stroming ontstaat. Spread the word, Swoeng helpt je graag verder.

Referenties

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Social Media

2 months ago

Met-Swoeng
ER IS GEEN PARTIJ TEGEN NATUUR maar het begrip heeft voor alle partijen een andere betekenis.Lees in mijn blog meer over het begrip Natuur en het belang van LINGUÏSTIEK: ow.ly/uJma50E0krqWat voor de één natuur is, is dat niet voor de ander. Het basale belang van natuur is onderling dan ook heel verschillend. De ene partij vindt onze natuur prachtig, de andere vindt dat wij geen natuur meer hebben in Nederland. De ene partij is bang dat windmolens in de Noordzee ten koste gaan van de natuur, de andere vindt ze juist goed voor de natuur. Meer groen betekent uitbreiding van natuurgebieden, een ander vindt weilanden ook groen.Er zijn vijf perspectieven te onderscheiden:1. De mens als gebruiker van de natuur.2. De mens als dierenvriend.3. De mens als onderdeel van de natuur.4. De natuur als waardevol van zichzelf.5. De mens als onderdeel van de natuur.Tip: Kijk voorbij de standpunten om je juiste keuze te maken. Onderzoek waarom de partijen de natuur belangrijk vinden. Beluister hiervoor de podcast van Thomas Oudman: decorrespondent.nl/12160/zo-denken-politieke-partijen-over-de-natuur/3790730310400-fef4cf18 ...
View on Facebook

2 months ago

Met-Swoeng
Vanochtend mocht ik wederom een gastcollege verzorgen voor de Minor Marketingcommunicatie aan NHL Stenden Dit keer was het thema Purpose marketing; hoe zet je marketing in voor duurzame initiatieven en wat levert het op?Natuurlijk was de les dit keer digitaal. Toch deed dat geen afbreuk aan het enthousiasme bij de studenten. Ik merkte dat er al veel ten positieve is veranderd qua online lesgeven; door de opbouw en de manier van presenteren lukt het al stukken beter om verbinding met elkaar te houden en geconcentreerd te blijven.De case had alles te maken met de transitie naar een duurzame landbouw: Op welke wijze kan een duurzame boer zijn imago verbeteren waardoor meer consumenten voor zijn producten kiezen?Na een kort online onderzoek werden praktische, creatieve oplossingen aangereikt:· Storytelling op pakken melk· QR-codes – de boer vertelt zijn verhaal aan de consument· Melk per koe verkopen - elke koe levert een eigen smaak melk.· Winacties· Vloggende boeren· Podcasts opzetten met boeren uit omgeving· Clubhouse introduceren in de agrarische sector. Ouderwetse imago tegengaan.· Boerderijroute organiserenDank voor de fijne samenwerking Annet Van Kruiningen en de studenten voor hun enthousiasme.#transitie #landbouw Living Lab Fryslân ...
View on Facebook

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog publiceerde, hierbij mijn meest recente versie: Hoe frame je je #communicatieboodschap? De kracht van woorden.

Bij vragen of opmerkingen hoor ik graag van je.

http://ow.ly/iOGs50ElMt6

@communicatie_ @ComRijk @carboonstra

ER IS GEEN PARTIJ TEGEN NATUUR maar het begrip heeft voor alle partijen een andere betekenis.
Lees in mijn blog meer over het begrip Natuur en het belang van LINGUÏSTIEK: http://ow.ly/uJma50E0krq

Tip: Kijk vooral naar wat het perspectief van een partij is ten aanzien van natuur.

Prachtig. Vanochtend werd er in Húns nog steeds volop genoten van het ijs...😁❄ Ik mocht wel een filmpje maken van Wigelt Bouma. @OmropFryslan @jeugdjournaal

Mijn blog van afgelopen week voor @CirculairFRL Lees meer op: https://circulairfriesland.frl/onzekerheid-en-lichtpuntjes-landbouw/ @carboonstra

Load More...

Contact

Neem vandaag nog contact op als u ook wilt communiceren met impact, Carla: 06 8398 0000

Neem contact op

    Aanmelden nieuwsbrief