Focus…

Het liefst bereik je iedereen en zorg je dat iedereen verandert qua kennis, houding en/of gedrag. Dit is niet realistisch en veel te kostbaar. Dus: op wie en waar focus jij je op?

Meer informatie >>

 

 

De handen uit de mouwen…

Paintballen, zeilen of een kookworkshop. De meeste teamactiviteiten zijn in het verleden al eens de revue gepasseerd. Tijd voor zinvol vrijwilligerswerk?

Meer informatie >>

Geslaagd webinar over Grond

Geslaagd webinar over Grond

11 November organiseerde Living Lab Fryslân i.s.m. FMF een webinar over Grond met de titel: Grond: hét instrument voor landbouw in balans met de natuur. Hoe kun je dit instrument inzetten om tot landbouw in balans met de natuur te komen? De primaire doelgroep bestond...

Lees meer
Landelijke energiestrijd zorginstellingen komt eraan

Landelijke energiestrijd zorginstellingen komt eraan

Nog een paar maanden, dan barst de landelijke Energiestrijd van Urgenda weer los. Het doel: alle zorghuizen in Nederland een blijvend lage energierekening bezorgen, zónder investering. Inmiddels doen er al een aantal instellingen uit Fryslân mee. Als opwarmertje ging...

Lees meer
Rûchte is it nije moai

Rûchte is it nije moai

Het was een behoorlijke kluif, maar het resultaat mag er zijn! Op 7 September hebben de 7 agrarische collectieven in Fryslân, tezamen verenigd in Kollektiven Beried Fryslân (KBF), een A1 poster uitgereikt gekregen van Living Lab Fryslân natuurinclusieve landbouw (LLF)...

Lees meer

Marketing & Communicatie

Je hebt een uitdaging op communicatie- of marketinggebied. Je hebt een fantastisch product of dienst ontwikkeld, maar de urge to buy is er nog niet / het bewustzijn is er nog niet om anders te handelen / de acceptatie is er nog niet bij je doelgroep.

Het succesvol overbrengen van je boodschap
Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap overkomt en evenzo belangrijk; dat er iets mee gedaan wordt? Je kunt alles uit de kast trekken, zowel offline als online en toch nog constateer je dat het niet het gewenste effect heeft. Wat werkt dan wel? Door er een andere schwoeng aan te geven. Je boodschap is hetzelfde, maar je framed het anders of je zet andere, effectiever werkende middelen in waardoor je wèl succesvol bent.

Social impact
Ik maak me hard om social impact (impact op de samenleving) te realiseren. Dit is niet eenvoudig; alles wat je inzet aan communicatiemiddelen moet kloppen en synergetisch werken, dan pas merk je effect. Social impact realiseer je veel beter als je naast online en offline middelen, ervaring en beleving inzet. Pas door iets zelf te ervaren en te beleven valt het kwartje bij de doelgroep en verandert houding en gedrag.

Betekeniseconomie
Het bovengenoemde pas ik toe in de context van de Betekeniseconomie; het tijdperk waar we nu in zitten. Het gat in de maatschappij, is het nieuwe gat in de markt. Betekenisvol werken en leveren wordt het nieuwe concurrentievoordeel. Wie niet betekenisvol werkt voor zijn medewerkers, klanten en stakeholders verdwijnt van het speelveld. Wat je levert moet goed voor jezelf zijn, maar ook voor de ander en je omgeving. Ik geloof er heilig in dat dit de nieuwe norm in het bedrijfsleven wordt en hier zet ik mij graag voor in. Niet alleen door het maken van plannen, maar juist door het omzetten van plannen naar concrete acties. Deze andere swoeng zorgt voor creativiteit, snelheid, geeft energie en vooral effect.

Swoeng Nieuws

Meer nieuws

Tip 2. Wat is je doel?

Tip 2. Wat is je doel?

Bedenk van te voren wat je precies met je boodschap wilt bereiken. Wil je alleen dat mensen luisteren en dat je ze kennis / informatie bijbrengt of wil je dat er een houding- of gedragsverandering optreedt? Bijvoorbeeld: enthousiast maken, accepteren of kopen. Een...

Lees meer
Tip 1. Hou het kort

Tip 1. Hou het kort

Zo valt je boodschap meer op en wordt 'ie überhaupt gelezen. Mensen zijn overprikkeld door alle info die vandaag de dag op hen afkomt. Helemaal in #Corona-tijd vindt bijna alle communicatie digitaal plaats, hoe zorg je er dan voor dat jouw boodschap gelezen wordt?...

Lees meer
Hoe frame je je boodschap voor meer effect?

Hoe frame je je boodschap voor meer effect?

Gistermiddag kwam er een vriendin bij me over de vloer, zij is ook ondernemer en wilde even met mij sparren over de inzet van marketing voor het dienstenpakket dat ze samen met een compagnon aanbiedt. Het product is goed, kennis is er te over en er moet ergens een...

Lees meer

Organisatie

Heb je binnenkort een event, (marketing)actie of communicatiecampagne die je tot in de puntjes goed georganiseerd wilt hebben? Voeg een speciaal karakter toe voor meer verschil en zorg zo voor een nog beter eindresultaat. Dat is net even die andere schwoeng waarmee het succes staat of valt.

Vooraf stemmen we met elkaar de doelstelling en de doelgroep(en) af. Welk maatschappelijk element kunnen we nog toevoegen? Wat past bij jouw missie en visie? Zo rendeert het event niet alleen voor de eigen organisatie, maar heeft het ook een positief effect op de anderen de samenleving. Swoeng zorgt voor activatie en versnelling. Ook toe aan een andere swoeng voor meer resultaat?

Vrijblijvend een kop koffie/thee drinken kan altijd en levert je sowieso nieuwe inzichten op.

Social impact

Social impact is de impact die jij hebt op de samenleving. Dit heeft alles te maken met MVO en SO, maar wat is Maatschappelijk Ondernemen (MVO) en wat is het verschil met Sociaal Ondernemen (SO)? Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat bedrijven verantwoordelijkheid (willen) dragen voor maatschappelijke problemen, ze proberen de problemen in ieder geval niet groter te maken. Sociaal ondernemers gaan een stap verder; ze streven ernaar een bijdrage te leveren aan het oplossen van deze problemen. Zij plaatsen de te realiseren maatschappelijke impact in de kern van hun bedrijfsstrategie en -activiteiten.

Betekeniseconomie
Tot voor kort zaten we nog tot over onze oren in de Kenniseconomie, nu zijn we met elkaar op weg in een nieuw soort economie; namelijk de Betekeniseconomie. In de Betekeniseconomie zal de focus niet langer op zo veel mogelijk geld en winst liggen, maar op maatschappelijke meerwaarde (geluk). Dit past bij de behoefte aan meer zingeving en betekenis in het werk. Klanten kiezen steeds meer voor dat specifieke product of die dienst waar een goed verhaal achter zit. Dit geldt niet alleen voor de externe omgeving, maar ook intern. Voor de medewerkers is het van belang dat zij zich goed en gekend voelen bij hun werkgever, dat ze het gevoel hebben een zinvolle bijdrage te leveren.

Bedrijfsuitjes
Steeds meer bedrijven voeren een beleid dat vrijwilligerswerk onder werktijd stimuleert. Want dit draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en het vergroot de binding met de samenleving. Het vraagt mensen om op een andere manier naar vraagstukken te kijken en spreekt andere vaardigheden aan. Het geeft medewerkers energie om iets zinvols te kunnen bijdragen aan de maatschappij en levert en een onvergetelijke ervaring op die men SAMEN ondergaat. Nog een aangenaam bijkomend voordeel: Vanuit het perspectief van bedrijfsuitjes is de huidige WKR (werkkostenregeling) een zegen voor de samenleving. Maatschappelijke bedrijfsuitjes zijn namelijk vrijgesteld en vallen hierdoor buiten het WKR-budget!

Social impact; spread the word!
Last but not least: spread the word! Laat de world maar weten dat jij je als organisatie hiermee bezig houdt en wat je zoal doet. Dit levert inspiratie voor anderen op en vast sympathie bij je stakeholders. Je maakt je identiteit op een compleet eigen manier extern duidelijk. Je bent op een positieve manier aan je imago en daarmee werkt onderscheidend in een concurrerende markt. Let op: het moet ECHT zijn en authentiek, anders wordt het al snel greenwashing. Swoeng helpt met identiteits- en imagovraagstukken en zet daar SO voor in. Ze helpt je met de realisatie; van plan tot uitvoering met als resultaat een gunstig rendement. Niet alleen financieel, maar juist ook in maatschappelijke baten. Die twee kunnen samen gaan, mits er een gefundeerd plan aan ten grondslag ligt en dit tot in detail goed wordt uitgevoerd.

Teamevents

Een event met Swoeng staat voor beleving en vooral het opdoen van een onvergetelijke ervaring die je SAMEN opdoet. Door de koppeling met een sociaal maatschappelijk of natuurlijk doel wordt er een verbinding tot stand gebracht die voelbaar is in het hart. Met elkaar doe je zo een onvergetelijke ervaring op, dit zorgt voor een gedragen teamspirit. Plezier, Voldoening, Bezinning, Bewustwording en Aandacht voor elkaar staan voorop.

Geen teamevent is hetzelfde, dat is logisch. Altijd zijn de omstandigheden anders en de mensen maken zelf het event. Op basis van de Missie en Visie van het bedrijf of organisatie dat het event boekt en de specifieke wensen van de opdrachtgever maken dat het een event op maat wordt. Vanwege het karakter van de events past het heel goed om er een workshop Werkgeluk, Verbinding, Beter Communiceren of Teambuilding aan vast te koppelen.

Hieronder lees je een aantal voorbeelden van wat eerder uitgevoerd is. De mogelijkheden zijn legio, neem gerust vrijblijvend contact op met Carla.

Waarom een MVO-uitje?

Waarom een MVO-uitje?

Is je bedrijf op zoek naar een manier om haar maatschappelijke betrokkenheid te uiten? Dat kan op verschillende manieren, maar uitjes met maatschappelijke meerwaarde zijn de snelste, leukste en eenvoudigste vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Lees meer
In de natuur aan de slag

In de natuur aan de slag

Dagelijks achter de laptop zitten, vergaderingen, van 9.00-17.00 op kantoor zitten. Breek eens uit deze routine en ga voor één dag als collega’s in de gezonde buitenlucht aan de slag. Zinvol bezig zijn in één van de prachtige natuurgebieden die onze Noordelijke provincies rijk zijn.

Lees meer
Koken voor en met daklozen van Zienn

Koken voor en met daklozen van Zienn

As. donderdag 7 juni organiseert Swoeng een BIJZONDERE ONTMOETING tussen een aantal mensen van de gemeente Leeuwarden, Provinsje Fryslân, Merk Fryslân en nog een aantal kleinere bedrijven versus een aantal daklozen van Zienn.

Lees meer

Wie & Why

De eigenares van Communicatie-Marketing-Organisatiebureau met-Swoeng is Carla Boonstra. Ze heeft in haar professionele carrière ervaring opgedaan bij tal van bedrijven en organisaties, de meesten in de profit sector.  De profit en non-profit sector hebben heel verschillende werkwijzen. Met-swoeng voegt de krachtige slagvaardige en resultaatgerichte werkwijze van de profit sector toe aan de opdrachten die ze uitvoert voor de non profit sector.

Carla is sterk in het concretiseren van strategische communicatievraagstukken naar te behalen doelen. Ze neemt de opdrachtgever aan de hand in de ontwikkeling van een plan met daarin vermeld de acties, incl. uitvoering om de gestelde doelen te behalen. ‘Niet langer praten, maar vooral doen!’ Maar dan wel gefundeerd, op basis van facts en figures en de resultaten worden geëvalueerd.

Ze zorgt hierbij voor een speciale swoeng die net even een ander karakter aan het geheel geeft. Dit ontstaat door de scope te verbreden en buiten de kaders te denken. Daarnaast staat Swoeng voor activatie en versnelling.

Het is niet meer van deze tijd om je met je bedrijf of organisatie alleen te richten op winstmaximalisatie. Je creëert bestaansrecht door je open te stellen voor de wereld om je heen en daar een positieve geste aan toe te voegen. Dat noemen we ‘social impact’; de impact die jij toevoegt aan de samenleving. Deze mogelijkheid heeft ieder bedrijf en organisatie. De vragen zijn: ‘Wil je dit ook oprecht?’ (intrinsieke motivatie) en ‘Hoe doe je dat dan?’

Natuurlijk staat of valt je bestaansrecht met de financiële middelen die je hebt. Voor bedrijven is het essentieel dat de sales doorgaan, zodat de omzet gewaarborgd blijft. Wel zijn er altijd mogelijkheden om goed te doen voor de wereld om je heen. Daar word jij, de samenleving en je eigen medewerkers beter van. De geworpen boomerang komt terug bij je zelf, je doet goed, komt sympathiek over en je gunfactor wordt verhoogd.

Vind jezelf dat je al heel goed bezig bent? De vraag is: Communiceer je ook wat je dan zoal doet? Daarmee inspireer je anderen en komen er steeds meer kringen in het water waardoor stroming ontstaat. Spread the word, Swoeng helpt je graag verder.

Referenties

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Social Media

2 months ago

Met-Swoeng

Afgelopen dinsdag vond de 2e Brûsplak (Inspiratie)sessie plaats waar ik projectleider van ben. Dit keer was het thema Veranderende maatschappij.

Als keynote speaker hadden we Martijn Rol, Sectorspecialist Food bij Rabobank uitgenodigd. Hij gaf een boeiende presentatie over de laatste ontwikkelingen en trends + wat we de komende 10 jaar kunnen verwachten.

Hierbij een paar highlights uit de presentatie. Meer informatie uit deze 2e bijeenkomst kun je vinden op brusplak.frl

- We gaan niet meer voor het product betalen, wel voor de dienstverlening er omheen
- 5 Meest dominante consumententrends zijn: Gemak, Duurzaamheid, Transparantie, Hybride consument en Gezondheid
- We gaan niet meer eten, wel anders....

Ben je zelf professioneel actief in de Friese Agro-food sector? Laat je dan op 4 feb as. inspireren omtrent Veranderende economie & werkgelegenheid
...

View on Facebook

2 months ago

Met-Swoeng

Ondanks Corona kijk ik terug op een mooi, dynamisch jaar waarin veel duurzame initiatieven in beweging zijn gezet. Een ieder bedankt voor de fijne samenwerking en tot in 2021!

Hartelijke groet van Carla
...

View on Facebook

Prachtig. Vanochtend werd er in Húns nog steeds volop genoten van het ijs...😁❄ Ik mocht wel een filmpje maken van Wigelt Bouma. @OmropFryslan @jeugdjournaal

Mijn blog van afgelopen week voor @CirculairFRL Lees meer op: https://circulairfriesland.frl/onzekerheid-en-lichtpuntjes-landbouw/ @carboonstra

Hoe FRAME je je boodschap zodat je wordt opgemerkt? Lees mijn nieuwste blog: http://ow.ly/Sg8V50zsCVj

Voor meer INSPIRATIE waardoor je zaken net even anders aanpakt en meer succesvol wordt is er n nwsbrief: https://met-swoeng.nl/#contact @carboonstra @CCL058 @communicatie_ @DuurzaamBV

Sinds maart heb ik ( @carboonstra ) er weer een nieuwe uitdaging bij als marketing-communicatie adviseur bij de nationale Koolstofbank. Dit is hét platform voor verhandeling van CO₂-certificaten.
Meer informatie: http://ow.ly/ovrs50ziUv2

Ik heb er zin in! @fmf_frl

Load More...

Contact

Neem vandaag nog contact op als u ook wilt communiceren met impact, Carla: 06 8398 0000

Neem contact op

    Aanmelden nieuwsbrief