We hebben vast allemaal wel eens ervaren hoe krachtig taal kan zijn, een ieder heeft daarin zijn eigen herinneringen en voorbeelden. Het begon vroeger al op de basisschool. Je ouders of vriendjes konden dan wel zeggen: ‘Schelden, schelden doet niet zeer, …. ‘. Maar toch, hetgeen gezegd is, is gezegd en dat vergeet je niet 1 2 3. Vooral niet als de boodschap negatief is, vooral dan kunnen woorden enorm raken. Hoe zit dat met de kracht van taal?

Krachtbepalend

Er zijn allerlei afhankelijkheden die de kracht van woorden bepalen.

  • Wie zegt het?
  • Hoe wordt het gezegd? Welke toon, mimiek en lichaamstaal wordt ingezet?
  • Wat wordt precies gezegd?
  • Het moment maakt uit én
  • Hoe pakt de ontvanger het op; hoe wordt het ontvangen? Is dat zoals het bedoeld is of wordt er een eigen draai aan gegeven?

Dit laatste punt heeft te maken met het referentiekader van de ontvanger, verdiep je daarom in je doelgroep of in diegene aan wie je de boodschap kwijt wilt. Kwijt willen kan trouwens altijd, maar wil je dat er iets verandert in houding of gedrag? Dan moet je je echt verdiepen in de ander en als afzender aan de bak.

! Tip: verifieer eens hoe het is overgekomen wat jij hebt gezegd. Daar kun je enorm veel van leren. Vaak wordt de aanname gedaan dat je iets hebt gezegd, het is dan toch duidelijk? Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn, dat is een aanname. Aannames kunnen heel gevaarlijk zijn.

Verbale communicatie

Hierboven heb ik even heel high over geschetst wat er allemaal bij communicatie en het behalen van je doel komt kijken. De meeste communicatie vindt onbewust plaats. De uitdaging is om je meer hiervan bewust te worden, in hoeverre ben jij bewust met jouw manier van communiceren bezig?

Communicatie is immers hét middel voor interactie, het bepaalt de verbinding met de ander. Én: bij communicatie vormen woorden maar één deel van hoe de boodschap overkomt, non verbaal speelt nog een veel grotere rol. In deze blog richt ik mij specifiek op woorden. Non verbale en visuele communicatie komen een volgende keer aan bod.

Framing

Wat in ieder geval blijkt uit het bovengenoemde is om je communicatieboodschap juist te framen. Hoe doe je dat dan?

  1. Ken je je doelgroep. Verdiep je in de ander, als je je ontvanger beter kent kun je de boodschap ook beter op hem / haar afstemmen.
  2. Door soms net wat andere bewoordingen te gebruiken of ze in de juiste context te zetten. De juiste bewoordingen kunnen een bepaalde mindset teweeg brengen, waardoor je doelgroep, je toezender een positievere houding t.o.v. iets krijgt. Uiteindelijk zal het doel zijn dat de ontvanger tot actie overgaat; dat er qua gedrag iets verandert.
  3. Jouw identiteit en imago bepaalt voor een deel hoe de boodschap overkomt. Hoe heb jij je gepositioneerd? Sluit je boodschap hierbij aan? Het kan zijn dat je eerst met de identiteit van je organisatie aan het werk moet en pas daarna de boodschap naar buiten kunt brengen voor meer resultaat. Eerst intern, dan pas extern.
  4. De wijze van formuleren is essentieel. Tezamen met de nonverbale en visuele communicatie zorg je voor synergie in je uitingen, dit bekrachtigt de boodschap. Als al deze elementen kloppen, op elkaar aansluiten en één doel communiceren, dan zet je stappen en komt het bereiken van je doel dichterbij.
  5. Nut de kracht van herhaling In de enorme hoeveelheid prikkels die we tegenwoordig over ons heen krijgen, is het een illusie om te denken dat mensen in één keer overstag gaan om houding / gedrag te veranderen. Herhaling is essentieel. Je boodschap kan hierin elke keer hetzelfde zijn, je kunt ook voor een conceptuele aanpak kiezen en stapsgewijs voortgang boeken, dat begint bij een goed, gefundeerd plan. Vooral bij gedragsverandering raad ik deze aan, verwacht niet dat je doelgroep ineens een switch maakt van A – Z, creëer een gefaseerde aanpak en beloon ook al de 1e kleine stapjes die je doelgroep zet.

Na een online zoektocht naar een sterke animatie of een filmpje die de kracht van communicatie uitdrukt kan ik niet een krachtiger variant vinden dan het volgende filmpje uit 2011. Misschien heb je ‘m al eens eerder gezien, maar toch… nog een keer kan geen kwaad. Doe je voordeel met de kracht van herhaling.