Gistermiddag kwam er een vriendin bij me over de vloer, zij is ook ondernemer en wilde even met mij sparren over de inzet van marketing voor het dienstenpakket dat ze samen met een compagnon aanbiedt. Het product is goed, kennis is er te over en er moet ergens een latente behoefte zijn (kijkend naar de problemen in de wereld om ons heen); hoe kan het dat het dan toch zo lastig is om klanten voor afname te interesseren? Wat zou wel werken waardoor potentiële afnemers getriggerd raken en de verkoop op gang komt?

Linguïstiek – anders framen

Al heel snel waren we eruit: ‘linguïstiek’. Hoe frame je je aanbod? Het framen, duiden van je boodschap zodat het opgepakt wordt door je doelgroep en je ze ook nog in de actiestand zet maakt het verschil.

Waar we op uitkwamen is dat het aanbod aan diensten nu vanuit een positieve draai / mindset in de picture wordt gezet. Deze mindset is natuurlijk prachtig (dat zegt ook iets over de beide ondernemers die erachter zitten 😊), maar de timing in communicatie is verkeerd.

Volgtijdelijkheid in communicatie

Beter is om te starten met het onder ogen brengen van het probleem bij je doelgroep. Dat is hetgeen wat je doelgroep triggert en waarbij men denkt: ‘Hé, dat heb ik ook, daar heb ik last van en ik zoek een oplossing’. Dan pas, als je inspeelt op de pijnpunten, heb je de aandacht te pakken en kun je oplossingen (je aanbod) aandragen.

Menselijke motivaties draaien immers altijd om het vergroten van geluk of verminderen van pijn. Hoe vergroot ik mijn geluk en hoe voorkom ik pijn? Zet daar dan ook je eerste triggerende boodschap op in, het liefst met beeldmateriaal.

The Ozzie way

Bijgevoegd reclamebord kwam ik afgelopen zomer tegen in Australië en het werkte uitstekend! Het is die typische Australische humor die hierin naar voren komt waar ik zo van hou. Dit keer gaat het over seks en sex always sells. Bij seks draait het om plezier; hoe kan ik mijn geluk en plezier vergroten? Dit is een eeuwenoude lesson learned in de reclamewereld die nog altijd werkt.

Maar om nou in veel van je boodschappen over seks te communiceren … Dan moet je je afvragen of je nog de juiste associatie bij je beeldmerk weet op te roepen 😊. Dat is ook niet onbelangrijk bij het opbouwen van je merk.

PS: reclame is echt al eeuwenoud, wist je dat er reclameboodschappen teruggevonden zijn in de ruïnes van Pompeï?

Regelmatig inspiratie ontvangen?

Als je regelmatig mijn blogs wilt lezen en inspiratie wilt ontvangen geef je dan op voor mijn nieuwsbrief en/of volg met-Swoeng op:

  • Facebook: https://www.facebook.com/metSwoeng/
  • Twitter: @met_Swoeng
  • Insta: @met_swoeng